Heeft u ook een storing in uw AdBlue systeem? Twijfel dan niet en kom meteen langs voor een software-oplossing!
Een AdBlue-systeem laat je eenvoudig door ons uitschakelen in onze werkplaats. Hiermee voorkomt u hoge reparatie kosten en een verspilling van uw tijd. Wij passen de software zodanig aan dat het bijvullen van AdBlue niet meer nodig zal zijn, welke geen gevolgen zal hebben voor de levensduur of APK-eisen van uw auto.
Wat is Adblue?
AdBlue is een waterachtige oplossing die men gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof.
Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent).
De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SCR-katalysator (voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie).
Het ureum CO (NH2) bestaat uit ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak).
Een chemische reactie breekt hierbij de NOx en het NH3 af tot N2 (stikstof) en H2O (water).
AdBlue is biologisch afbreekbaar en het vriespunt is bij -11 graden Celsius. Het mag niet op koude plaatsen worden bewaard en de samenstelling kan veranderen als het aan zonnestralen (UV) bloot wordt gesteld.
Hoe weet ik of mijn auto AdBlue gebruikt?
Het AdBlue-systeem gebruikt men in auto’s met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. In 2006 was de introductie van systeem in vrachtwagens en in 2014 was de introductie in de autosector.
De belangrijkste merken die SCR in bepaalde modellen gebruiken zijn: Audi, BMW, Citroën, Ford, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen.
In sommige auto’s zit de AdBlue-vuldop naast de dieseltankdop en in andere zit deze discreter weggewerkt.
De beste oplossing bij Adblue problemen
Adblue problemen zie je in de meeste gevallen aan een brandend motorstoringslampje. Soms heb je zelfs last van een beperkt motorvermogen, dit is ook wel bekend als de noodloop. Je merkdealer of garage zal je adviseren om de AdBlue tank te vervangen, of in het minste geval het systeem laten regenereren.
Vervangen Adblue-systeem is kostbaar
Dit neemt echter hoge kosten met zich mee. Het vervangen van een Adblue-systeem ligt rond de € 1000,- a € 1500,- . Met het risico dat zelfs na vervanging van het Adblue-systeem storingen relatief snel terugkomen. Als eigenaar van een auto met Adblue problemen heb je daarom de keuze uit twee opties om de storingen op te lossen: je kunt het Adblue-systeem vervangen of; je kunt het Adblue-systeem uitschakelen.
Adblue systeem uitschakelen
Hoewel door het wegschrijven van een Adblue-systeem de uitstoot van NOx stijgt, heb je hierna geen last meer van vermogensverlies, mogelijk vervuilde motoronderdelen en bijbehorende storingen. Bovendien komt je auto na deze aanpassing nog steeds door de APK
FOUTCODES: P20E8 & P1632