EGR klep uitschrijven / uitschakelen
EGR Klep afdoppen & EGR klep uitschrijven
Het uitschakelen levert brandstofbesparing op, minder vervuiling in de motor, efficiëntere verbranding en minder onderhoudskosten.
Als de EGR klep niet goed meer werkt, hij is defect of is vervuild en kan hierdoor niet goed openen of sluiten kun je bijvoorbeeld de EGR klep reinigen of fysiek vervangen. De kans is groot dat dezelfde problemen op korte termijn terug komen waardoor u weer bij het begin van uw probleem bent.
Indien de klep nog goed werkt, hoeft u mechanisch niets te doen en kunnen wij hem elektronisch volledig dichtzetten en het systeem in het motormanagement volledig uitschakelen.
Doordat er uitlaatgassen terug in de motor vloeien ontstaat er veel roetaanslag in de motor.
Dit verlaagt de levensduur van de motor.
Vaak brengt de EGR ook hogere kosten met zich mee. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhoogde brandstofverbruik door vervuiling (weerstand), hoge onderhoudskosten, maar ook de klep zelf welke veel onderhoud behoeft.
Tevens is de verbranding minder volledig . Hierdoor ontstaat roet afzetting in het inlaat traject. Op langere termijn is een inlaat traject met veel roet afzetting een bron van storingen en zorgt voor foutcodes in de ECU. Ook hierdoor kan de EGR klep blijven hangen waardoor er ook bij vollast en deel last zuurstof arme lucht het inlaat kanaal in stroomt.
Kenmerkend hiervoor zijn zwarte rookpluimen uit de uitlaat.
veel voorkomende auto's:
volkswagen polo 1.2 tdi
skoda fabia 1.2 tdi
volkswagen golf
volkswagen transporter
Voorkomende P-codes (foutcodes):
P0401 P0402 P0403 P0404 P0405 P0406 P0407 P0408 P0409 P0489
75% van alle diesel voertuigen komt een egr probleem wel tegen meestal vanaf een kilometerstand van 150.000 km.