Hoe wij van Adblueprobleem.nl uw Adblue-storing kunnen verhelpen!
WELKOM!
Het is geen geheim dat moderne dieselmotoren steeds geavanceerder worden en strengere milieunormen moeten naleven. Om aan deze normen te voldoen, maken veel fabrikanten, waaronder Citroën, gebruik van een systeem genaamd AdBlue. AdBlue is een ureumoplossing die wordt gebruikt om schadelijke stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen van dieselvoertuigen te verminderen. Hoewel AdBlue een effectieve manier is om de uitstoot te verminderen, kan het soms tot storingen leiden. In dit blog zullen we enkele veelvoorkomende AdBlue-storingen bespreken die zich kunnen voordoen in Citroën-voertuigen, samen met mogelijke oplossingen en foutcodes.
1. AdBlue Waarschuwingslampje
Foutcode: P20EE - NOx-katalysator inefficiëntie
Het meest voor de hand liggende teken van een AdBlue-storing is wanneer het waarschuwingslampje op het dashboard gaat branden. Dit geeft aan dat het AdBlue-niveau laag is. De oplossing is eenvoudig: vul de AdBlue-tank bij met de juiste ureumoplossing.
2. AdBlue Systeemlekken
Foutcode: P203C - AdBlue-tanksensorcircuit lage invoer
Soms kan er een lek in het AdBlue-systeem optreden, waardoor de AdBlue-niveaus snel dalen. Dit kan resulteren in een waarschuwingslampje en foutcode P203C. Inspecteer het AdBlue-systeem op lekken en laat eventuele lekken repareren.
3. Vervuilde AdBlue
Foutcode: P20E9 - Verontreinigde ureumoplossing
Als er verontreinigingen in de AdBlue-oplossing terechtkomen, kan dit het AdBlue-systeem beschadigen en storingen veroorzaken. Het is essentieel om alleen gecertificeerde AdBlue-oplossingen te gebruiken en ervoor te zorgen dat de tank schoon blijft.
4. AdBlue-verwarmingselementstoring
Foutcode: P20BD - AdBlue-verwarmingselement "A" circuit open
In koude klimaten kan het AdBlue-verwarmingselement nodig zijn om de ureumoplossing op de juiste temperatuur te houden. Als dit verwarmingselement faalt, kan dit leiden tot storingen en foutcode P20BD. Vervang het defecte verwarmingselement indien nodig.
5. AdBlue-pompstoring
Foutcode: P20B7 - AdBlue-doseerpomp circuitstoring
De AdBlue-doseerpomp is verantwoordelijk voor het injecteren van de juiste hoeveelheid ureumoplossing in het uitlaatsysteem. Een defecte pomp kan storingen veroorzaken en foutcode P20B7 genereren. Laat de pomp controleren en vervangen indien nodig.
6. AdBlue-sensorstoring
Foutcode: P202E - NOx-sensor onwaarschijnlijk signaal
De NOx-sensor controleert het niveau van stikstofoxiden in de uitlaatgassen. Als deze sensor een onwaarschijnlijk signaal ontvangt, kan dit duiden op een AdBlue-sensorstoring. Controleer de bedrading en vervang de sensor indien nodig.
7. AdBlue-systeemsoftware-updates
Soms kunnen AdBlue-storingen worden verholpen door software-updates van de Citroën-dealer. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw voertuig altijd up-to-date is met de nieuwste softwareversies om mogelijke problemen te voorkomen.
Het is van cruciaal belang om AdBlue-storingen serieus te nemen, omdat het niet alleen de prestaties van uw Citroën-voertuig kan beïnvloeden, maar ook de uitstootniveaus kan verhogen, wat kan leiden tot boetes in sommige regio's. Als u een van de bovenstaande foutcodes op uw dashboard ziet verschijnen, is het raadzaam om zo snel mogelijk naar een gekwalificeerde Citroën-monteur te gaan om het probleem te diagnosticeren en op te lossen. Het regelmatig onderhouden en controleren van uw AdBlue-systeem kan helpen om onverwachte storingen te voorkomen en uw voertuig soepel en milieuvriendelijk te laten rijden.
Conclusie:
In gevallen waarin uw Citroën-voertuig de melding "Geen motorstart binnen 1000 km" weergeeft, zonder dat er duidelijke problemen met uw auto zijn, is het van groot belang om deze situatie serieus te nemen. Het negeren of minimaliseren van dergelijke meldingen kan leiden tot verborgen problemen die later ernstiger kunnen worden en mogelijk kostbaar zijn om te repareren.
Wij zijn te vinden in Hoogvliet (Rotterdam):
Mandenmakerstraat 116 C
Hoogvliet 3194 DG
010 - 416 333 8 of +31639083255
Geopend van ma - za 08:00 - 17:00